به گزارش مشرق، محمد باقر قالیباف هنگامی که در سال ۹۶ شهرداری تهران را تحویل اصلاح طلبان داد، شهر ۱۶ هزار میلیارد بدهی داشت و در کنار آن هم طلب های زیادی از دولت و سایر نهادها داشت. معاون وقت شهردار تهران اعلام کرد که ریزبدهی ها و همچنین طلب های شهرداری تهران موجود است و در اختیار شورای پنجم شهر تهران قرار گرفته است.
اما اعضای شورای پنجم حرف دیگری می زدند و تاکید داشتند که شهر تهران بیش از ۶۰ هزار میلیارد بدهی دارد البته این درحالی بود که هر بار رقم بدهی ها متفاوت اعلام می شود.
گودرزی معاون مالی قالیباف در شهرداری تهران بارها خواستار این شد که اعضای شورای پنجم ریز بدهی های ۶۰ هزار میلیاردی را اعلام کنند اما این امر رخ ندادو در مناظره ای هم که با میرلوحی عضو شورای شهر تهران داشتند پرده از وام های که مدیریت پنجم شهری برای پرداخت حقوق و مزایا از بانک شهر گرفته بود برداشت. حتی مدیران دوره قبل به خانه شهرداران هم رحم نکردند وآن را فروختند.
۴ سال دوران اصلاح طلبان گذشت و هربار به بهانه ای کارها عقب افتاد. توسعه سیستم حمل ونقل عمومی دچار عقب ماندگی جدی شد به گونه ای که وقتی مدیریت ششم شهر را تحویل گرفت بسیاری از انبارهای تجهیزات اصلی مترو خالی بود.
بیش از ۱۰ ماه است که مدیریت ششم شهر تهران سکان اداره شهری با ۸۰ هزار میلیارد بدهی به دست گرفته است.(اصلاح طلبان نه تنها بدهی دوران قالیباف را نپرداختند بلکه خودشان هم به بدهی اضافه کردند) اما زاکانی شهردار تهران تاکید کرد که برای بدهی ها هم برنامه دارد و تلاش می کنند که شهر را زنده کند.
مدیران شهرداری را با بدهی های کمر شکن، عقب ماندگی ها جدی تحویل گرفتند
مدیران فعلی شهرداری را با بدهی های کمر شکن، عقب ماندگی ها جدی در شهر، خوابیدن بسیاری از پروژه ها و .... تحویل گرفتند و زاکانی در برنامه هایش اعلام کرد که شهر را دوباره می سازد.
در این مدت مهمترین اقدام شهرداری تهران ایجاد خزانه واحد بود قبلا در شهرداری این امر رخ نداده بود و پول به حساب های زیادی می رفت اما شهردار تهران تصمیم به ایجاد خزانه واحد گرفت تا جلوی هدر رفت منابع در شهرداری تهران گرفته شود و دراین امر هم موفق بود.
انبارهای مترو خالی بود/اقدامات شهرداری در بخش مسکن و خرید تجهیزات مترو
همچنین شهرداری تهران قرار است در بخش مانع زدایی در مسکن، اجاره داری هم ورود کرده و مشکلات در این زمینه را تا حدودی برطرف کند. بخشی از تجهیزات مترو هم خریداری شده و به انبارها آمده است واز سوی دیگر قراردادی برای ساخت واگن تولید داخل منعقد شده است.
حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران عنوان شد که ۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران در ۲ ماهه ابتدایی سال محقق شده است و کسری بودجه وجود دارد. و شهرداری برای پرداخت حقوق ساختمان شرکت واحد و زمینی را به مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان فروخته است.
مهدی چمران:همیشه به این شکل بوده است که درآمدها در سه ماهه ابتدایی سال به طور کامل محقق نمیشود
بعد از اظهارات حبیب کاشانی در مورد عدم تحقق درآمد و کسری بودجه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است که کار همیشه به این شکل بوده است که درآمدها در سه ماهه ابتدایی سال به طور کامل محقق نمیشود و با توجه به اینکه ما در تابستان قرار داریم بالطبع در این مقطع ساخت و ساز و اخذ صدور پروانه سرعت میگیرد و درآمدها افزایش مییابد.
وی همچنین در خصوص فروش ساختمان واحد اتوبوسرانی به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین حقوق پرسنل به شهرداری تهران هم گفت که بنده در این زمینه از آقای کاشانی خواستهام مدارک خود را ارائه کند.
بعد از مطرح شدن این موضوعات معاون شهردار تهران توضیحاتی داد و تاکید کرد در این مدت شهرفروشی نبوده و حتی یک ریال وام هم برای پرداخت حقوق پرسنل گرفته نشده است.
ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این باره گفت که گزارش هایی که ارائه شد بر اساس منابع دو ماهه بود که مصارف سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و درآمد دو هزار میلیارد تومان بوده است. و گزارش سه ماه ۱۵ تیرماه تقدیم خواهد شد.
معاون شهرداری تهران ادامه داد:ما در سه ماه نخست سال، ۸۰۰ میلیارد تومان کمتر هزینه کردیم و به جای اینکه به مردم فشار وارد کنیم خود تحت فشار قرار گرفتیم که بهینه مصرف کنیم.میزان درآمد ۶ هزار میلیارد تومان و با احتساب آورده هفت هزار میلیارد تومان است، و شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و مانده مصرف نیز داشتیم.
فروش ملک نداشته ایم/یک ریال وام برای پرداخت حقوق نگرفته ایم
فلاح با تاکید بر اینکه در این ایام فروش ملک نداشته ایم، و تمام پرداخت ها صرفا از منابع درآمدی بوده است. گفت: مالیات بر ارزش افزوده مانده از سال قبل به راحتی جذب نمی شد اما خوشبختانه هزار و ۴۰ میلیارد تومان بدهی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را جذب کردیم.
وی با اشاره به پرداخت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق، تصریح کرد: علی الحساب افزایش حقوق در خردادماه پرداخت شده است و هزار و ۱۰۰ نفر از رانندگان اتوبوس پاداش پایان خدمت و سنوات دریافت کردند.
معاون شهرداری تهران گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان از محل تملک، ۷۳۱ میلیارد تومان در بخش عمرانی، ۹۷۱ میلیارد تومان بابت دیون به بانک ها بابت اوراق مشارکت بوده است. یک ریال از بازپرداخت اوراق عقب نمانده ایم که مورد توجه بانک مرکزی نیز قرار داشت.
وی با تأکید بر اینکه در مجموع یک ریال وام دریافت نکردیم، یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان بابت پیش پرداخت خرید اتوبوس پرداخت کرده ایم و از دو هزار چرخ، تعداد هزار چرخ تحویل داده شده و پول آن نیز پرداخت شده است. علاوه بر این قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای خرید قطعات اتوبوس منعقد و ۲۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
فلاح با بیان اینکه تمام امکانات موجود در حال بررسی است که ماحصل آن را در ماه های آینده ارائه خواهیم داد، گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش غیرنقدی درآمد داشته ایم که به دلیل مسائل فنی هنوز ثبت نشده است.
بر اساس این گزارش، در این دوره مدیریت شهری بارها تاکید شده که قرار نیست شهرفروشی رخ دهد. مدیریت شهری به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار است و همچنین اقدام به ایجاد خزانه واحد برای رفع بسیاری از مشکلات موجود در شهرداری کرده است. در دوره قبل مدیریت شهری با وجود اینکه میزان بدهی ها ۱۶ هزار میلیارد تومان بود اما باز مدیران اقدام به دریافت وام برای پرداخت حقوق پرسنل کردند اما در این دوره با وجود بدهی ها ۸۰ هزار میلیاردی این امر رخ نداده و ملکی برای پرداخت حقوق پرسنل به فروش نرسیده است.